მ დროს, როდესაც მსოფლიო სულ უფრო და უფრო მეტად აღმოსავლეთსა და დასავლეთს შორის დაყოფის შეგრძნებას ტოვებს, უზბეკეთი იშვიათი შუალედური პოზიციის როლში გამოჩნდა, რადგან ცენტრალური აზიის ქვეყნის ადგილობრივმა „ერთრქამ“, „უზუმმა“, 65.5 მილიონი დოლარი მოიზიდა ახალი დაფინანსების რაუნდში, რომელსაც ჩინეთის „Tencent“ და ნიუ-იორკსა და ლონდონში დაფუძნებული „VR Capital“ ერთობლივად უძღვებოდნენ, აშშ-ში დაფუძნებული „FinSight Ventures“-ის მონაწილეობით.
სააქციო რაუნდის შედეგად ტაშკენტში მდებარე სტარტაპის შეფასება ფულადი შემოსავლის მიღების შემდეგ დაახლოებით 1.5 მილიარდ დოლარამდე გაიზარდა – თითქმის 30%-ით მეტია იმ 1.16 მილიარდი დოლარის შეფასებასთან შედარებით, რომელიც მან გასული წლის მარტში გამოაცხადა, როდესაც პირველად მიიღო „ერთრქის“ სტატუსი.
2022 წელს დაარსებულმა „უზუმმა“ უზბეკეთში თავისი მოგზაურობა ელექტრონული კომერციის ბაზრით, სახელწოდებით „უზუმ მარკეტი“, დაიწყო და წარმატების შემდეგ მალევე, სტარტაპმა დაამატა ფინტექი სადებეტო ბარათით და მოგვიანებით გაფართოვდა თავისი ექსპრეს საკვების მიტანის სერვისით, „უზუმ ტეზკორით“.
ამჟამად Uzum-ს ყოველთვიურად 17 მილიონზე მეტი აქტიური მომხმარებელი ჰყავს – უზბეკეთის ზრდასრული მოსახლეობის თითქმის ნახევარი, ანუ ქვეყანაში სმარტფონების მომხმარებელთა დაახლოებით ორი მესამედი – და 16 000 ვაჭარი. მხოლოდ 2025 წლის პირველ ნახევარში სტარტაპმა 250 მილიონი აშშ დოლარის მთლიანი სასაქონლო ღირებულება (GMV) დააფიქსირა, რაც წინა წელთან შედარებით თითქმის 1.5-ჯერ მეტია.
მისმა ციფრული საბანკო განყოფილებამ, Uzum Bank-მა, გასული წლის აგვისტოში გამოუშვა Visa-ს ერთობლივი სადებეტო ბარათი წინასწარ დამტკიცებული საკრედიტო ლიმიტებით. ამ პროდუქტმა უკვე გასცა 2 მილიონი ბარათი და წლის ბოლომდე 5 მილიონს გადააჭარბებს. ამასობაში, Uzum-ის დაუცველი სესხების ბიზნესმა პირველ კვარტალში 200 მილიონი აშშ დოლარის დაფინანსების მოცულობას მიაღწია, რაც გასული წლის ანალოგიურ პერიოდთან შედარებით 3.4-ჯერ მეტია. სტარტაპმა ასევე დააფიქსირა 150 მილიონი აშშ დოლარის წმინდა შემოსავალი 2024 წელს – წინა წელთან შედარებით 50%-იანი ზრდა.
ელექტრონული კომერციის, ფინტექისა და ციფრული საბანკო სფეროების პორტფელით, როგორ მოახერხა სამ წელზე ცოტა მეტი ხნის სტარტაპმა ასე სწრაფად გაფართოება და ისეთი გლობალური ინვესტორების ყურადღების მიპყრობა, როგორიც Tencent-ია?
Uzum-ის დამფუძნებელი და აღმასრულებელი დირექტორი ჯასურ ჯუმაევი წარმატებას ღრმა ადგილობრივი ცოდნისა და დისციპლინირებული შესრულების კომბინაციას მიაწერს. ის თვლის, რომ ქვეყნის კულტურის, მომხმარებელთა ქცევისა და ბიზნეს გარემოს გაგება – და ამის გლობალური კომპანიების მიერ შემუშავებულ ტექნიკურ და ოპერაციულ ექსპერტიზასთან შეხამება – კრიტიკულად მნიშვნელოვანი იყო ისეთი ბიზნესის შესაქმნელად, რომელსაც შეუძლია სწრაფად და მდგრადად გაფართოება.
im dros, rodesats msoplio sul upro da upro met’ad aghmosavletsa da dasavlets shori