როდესაც ავტოინდუსტრიის ყველა ექსპერტი ვარაუდობდა, რომ მსოფლიო ბაზარი მასკის ავტომწარმოებელ კომპანიას მალე შთანთქავდა, ილონ მასკმა საწარმოს იატაკზე ძილი და კვირაში 120 საათიან მუშაობის რუტინა აირჩია. მასკმა, შექმნა რეპუტაცია, რომ მიაღწია ერთი შეხედვით შეუძლებელს. ინდუსტრიების გარდაქმნის მისმა უნარმა გამოიწვია დიდი ინტერესი მისი მეთოდების მიმართ. მიუხედავად იმისა, რომ ის ცნობილია ინტენსიური სამუშაო განრიგითა და განსხვავებული ღირებულებებით, მასკის ხელმძღვანელობის სტილი სცილდება უბრალო “შრომისმოყვარეობას და სხვაგვარად აზროვნებას”. სწორედ ამ სტატიაში გიამბობთ, Tesla-ს დირექტორის ხუთეტაპიან ფორმულას, რომელიც პრაქტიკაში საუკეთესოდ მუშაობს და ხშირად მასკი დამწყებ მას დამწყებ სტარტაპერებსაც კი ურჩევს.
1. მოემზადეთ იმედგაცრუებისთვის
როგორც ყველა დამწყებ ბიზნესმენს, ილონ მასკსაც წარმატების გზაზე უამრავი გამოწვევა შეექმნა. მიუხედავად ამისა, ის ყოველთვის ასახელებს ტკივილის გარკვეულ ზღვარს, როგორც მის ერთ-ერთ მთავარ ძლიერ მხარედ. ანუ, მასკი ხშირად ურჩევს მეწარმეებს და სტარტაპებს, ელოდონ ტკივილს და გაურკვევლობას ყოველ ჯერზე. მან ერთხელ კომპანიის შექმნის პროცესი ასეც აღწერა „ ეს ჰგავს ჭამდე მინის ჭიქას, ისე რომ არ იმჩნევდე მის შედეგად მოყენებულ ტკივილს”. სინამდვილეში, ეს ღია მიდგომა დიდწილად პასუხისმგებელია იმაზე, თუ როგორ მოახერხა მან ყველა მძიმე პერიოდის გადალახვა. უფრო კონკრეტულად, ის გვირჩევს, რომ დამფუძნებლებმა უნდა დააბალანსონ ან დაუპირისპირდნენ თავიანთ თავდაპირველ ოპტიმიზმს რეალისტური მოლოდინებით. უფრო მეტიც, მასკი ამბობს, რომ მეწარმეებმა უნდა დაივიწყონ ბედნიერება, სანამ არ გახდებიან წარმატებული. უკვე შემდგომ ეტაპზე, მათ შეუძლიათ სცადონ დაიბრუნონ გარკვეული სიამოვნება, რაც გზაში დაკარგეს!
2. მიზნად დაისახე ისწავლო რაიმე ახალი ყოველდღე
მეწარმეობისთვის საჭიროა ინფორმირებული იყოს როგორც საკუთარი ინდუსტრიის, ასევე მიმდინარე ტენდენციების შესახებ. ამ მიზეზით, სტარტაპების დამფუძნებლები უნდა იყვნენ მიზანმიმართული, თვალყური ადევნონ მათ ბიზნეს გარემოში განხორციელებულ ცვლილებებს. ეს შეიძლება განხორციელდეს სპეციალური კურსების გავლის, კონფერენციებისა და სხვადასხვა ღონისძიებებზე დასწრებით, ახალი ამბების დაკვირვებით და ფართო ხედვით. მასკი ასევე აღნიშნავს, რომ განსაკუთრებით პანდემიამ მეწარმეებს ახალი ცოდნისა და უნარების ათვისების ღირებული შესაძლებლობა მისცა.
3. არასოდეს დაისახო მიზანი იყო ოდნავ უკეთესი, არამედ იყავი საუკეთესო
მასკს მიაჩნია, რომ ძალიან ბევრი სტარტაპი წვრილმანებშია ჩაძირული. უფრო კონკრეტულად, ის გრძნობს, რომ ძალიან ბევრი ადამიანი იპყრობს იდეებისა და კონცეფციების დეტალებს ისე, რომ არ აცნობიერებს, რომ ისინი უბრალოდ არ არიან საკმარისად კარგი. მასკის თქმით, თუ ბაზარზე შედიხართ უკვე არსებული პროდუქტით, ეს პროდუქტი ბევრად უფრო ღირებული უნდა იყოს, ვიდრე ის, რაც უკვე არსებობს. გარდა ამისა, ეს არ შეიძლება იყოს ოდნავ განსხვავებული ან უკეთესი. ის უნდა გამოირჩეოდეს მომხმარებლებისთვის, როგორც ბევრად უკეთესი ვიდრე ორიგინალი. ყოველივე ამის შემდეგ, თუ კონცეფცია მსგავსია, მომხმარებლები ყოველთვის მიდიან სანდო ბრენდთან.
4. მოახდინე ფოკუსირება ამჟამინდელი მომხმარებლების შენარჩუნებაზე
ბევრი სტარტაპის დამფუძნებელი უშვებს შეცდომას, ეძებს ახალ მომხმარებლებს, ხოლო უგულებელყოფს მათ მიმდინარე კლიენტებს. მეწარმეები, რომლებიც არ დარწმუნდებიან, რომ მათი მომხმარებლები ბედნიერები არიან, ხშირად კარგავენ კლიენტებს. ბედნიერი მომხმარებლები ყველაზე ძვირფასი აქტივია. სანამ სტარტაპის დამფუძნებელი დაიწყებს ახალი მომხმარებლების ძებნას, მან უნდა დააკმაყოფილოს იმ მომხმარებლების საჭიროებები, რომლებიც უკვე ჰყავს.
5. ფოკუსირდი სწორი კითხვების დასმაზე
ერთი შეხედვით მასკი შეიძლება ძალიან წარმატებული იყოს ახლა, მაგრამ მისი გზა დღევანდლამდე რთული იყო. თუმცა, მასკი პატარა ასაკიდანვე დარწმუნებული იყო, რომ ცხოვრებაში ყველაზე რთული იყო იმის გადაწყვეტა, თუ რა კითხვები უნდა დაესვა. გამოცდილებიდან გამომდინარე, მას სჯეროდა, რომ ამ კითხვების ცოდნა არის ნამდვილი საიდუმლო იმისა, რაც შემდეგ მოხდება. ეს საკმაოდ არაორდინალური რჩევაა, მაგრამ თუ გადავხედავთ – ბოლო რამდენიმე ათწლეულის განმავლობაში ტექნოლოგიური კომპანიების რომელიმე დიდ ლიდერს, ცხადია, რომ ისინი იზიარებენ ამ პერსპექტივას. სხვა სიტყვებით რომ ვთქვათ, ისეთები, როგორებიც არიან სტივ ჯობსი, ჯეფ ბეზოსი, ან ილონ მასკი, სვამენ განსხვავებულ კითხვებს, ვიდრე ადამიანების უმეტესობა და, შესაბამისად, ისინი მთავრდება განსხვავებული, უფრო საინტერესო იდეებით – როგორიცაა Space X ან Tesla! მიუხედავად იმისა, რომ ამის გაკეთების პერსპექტივა შეიძლება შემაძრწუნებელი იყოს – დამფუძნებლებისთვის, ამ კონცეფციამ მასკი წარმატების ახალ სიმაღლეებამდე მიიყვანა, ყოველგვარი შანსების საწინააღმდეგოდ. სინამდვილეში, სწორი კითხვების დასმით მან შეასრულა ყველაზე რთული ამოცანები, რომლებსაც თანამედროვე სამყარო ოდესმე შეხვდა და მოახერხა წარმატების მიღწევა.